Index

Allmänt (66) Dikter (282) Musik (53) Samhälle (60) Tillbakablickar (6)

04 januari 2018

Träningsåret 2018

Mitt första träningspass 2017 var en smärtsam historia. Snöyra, kallt och med en träningsgrund som hade en del övrigt att önska. Jag sprang 4.83 km med en snittid på 5.49 per km. Trött, men nöjd såg jag framåt mot Göteborgsvarvet som jag hade anmält mig till några dagar innan. Idioti kan tyckas, men jag visste att ett massivt jobb låg framför mig, och det var ändå ett jobb jag skulle gilla. Fram till varvet bestämde jag mig för att inte äta något fikbröd, inget godis och inte dricka någon alkohol. Det var all-in som gällde. Allt fungerade, och jag sprang varvet på 1.45.45, en snittid på 4.56 per km. Känslan när jag gick i mål var obetalbar. Belöningen för all träning man lagt ner, ett mål som nåddes.

I september sprang jag Köpenhamns halvmaraton, och gjorde det på 1.40.47 och en snittid på 4.47 per km. Sista tre km var en galen avslutning, med ett ruskigt oväder över Köpenhamn med åska, blixtar och hagel som gjorde upploppet till rena issörjan. Det var 1 dm hagelvatten, kallt utav bara helvete, som man fick plöja sig igenom innan man nådde mållinjen.. Men känslan var förstås bra, att återigen ha genomfört ett halvmaraton och dessutom kapat tiden hyfsat mycket. Köpenhamn är visserligen  en lättare bana än i Göteborg, men jag höll farten ända in.

Så, nu ligger 2018 och väntar, med nya mål och nya lopp att springa. Första löppasset gjorde jag igår, och sprang 7.1 km med en snittid på 4.26 per km, och man förstår att det är helt andra förutsättningar som gäller nu än när man sprang ut i snöyran 4 dec 2017.. Det var inte mycket vind och ett par plusgrader. Lite lätt duggregn bitvis. Helt ok förhållande för att vara januari.

Nu kommer jag att öka på träningsdosen en aning och variera  träningen mera. Springa mer intervaller ex. Dessutom funderar jag på att gå med i någon av löpargrupperna i stan. Mer för att bredda träningen än för själva sällskapet, även om jag nog tror att det kan vara kul att springa i grupp. Vi får se, för nu gäller det att komma förberedd till Göteborg 19 maj. Det blir inga ultra-restriktioner detta år, men jag kommer att vara noga med vad jag stoppar i mig. Man mår faktiskt förbluffande bra av att utesluta vissa saker, det kommer man inte ifrån.

Jag kommer att skriva om mina träningspass här framöver, så vill du följa dessa så varsågod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar