Index

Allmänt (66) Dikter (282) Musik (53) Samhälle (60) Tillbakablickar (6)

14 november 2008

Kom kom

Joakim Thåström backstage på CBGB´s i New York 1985. En av de bästa bilderna som tagits på Thåström över huvud taget, en av de bästa rock´n roll bilderna alla kategorier. Enligt mig i vart fall.

1985 och Imperiet är sveriges bästa rockband och själv snörar jag för första gången på mig ett par äkta Dr.Martens.

Det vibrerar i luften av energi. Det är attack, kompromisslöshet, kärlek & uppror, vitalitet, lätthet, allt så flyktigt elegant och stilrent. Den här bilden lockar fram känslorna igen, det ilar i hela kroppen, det pulserar genom blodet. Det finns där.

Foto: Torndahl

10 kommentarer:

  1. Då och då dyker små bitar upp av dom känslorna vi hade, och vi pusslar ihop dom bit för bit. vid ett fåtal tillfällen är vi så åter där vid kanten och kastar oss ut.

    Vi behöver det....

    Skål broder skål för livet och mannen du just beskrev!

    Jonken.

    SvaraRadera
  2. Känner tvärtom...jag blir fan i mig aldrig klar. Suck. Men!!! Jag "walk on air" igen, nöter in mitt fjärde par genom tiderna. Svarta, stålhätta, traktorsula i svart. Söm ovanpå. Ler lyckligt. (hoppade till idag på en stormarknad-nära-mig, där en Thåströmkopia ala 2008 stod å packade varor i tygkasse) Ha det.

    SvaraRadera
  3. Jag tror det är en självklarhet att, då ibland emellanåt, återvända dit. Till ENERGIn man kände då. Lusten, viljan, upproret. Och visst fan är det skönt att vandra omkring bland minnena som ett spöke emellanåt. Även om man med fäktande armar i tvångströja till slut måste inse att just Den tiden är förbi.

    Jävligt bra bild, jag hade inte sett den innan.

    Hälsning!

    SvaraRadera
  4. Fina minnen!
    Man blir ju aldrig för gammal, så lycka till med gitarrköpet.

    SvaraRadera
  5. Känner så igen mig i det du berättar. Jag har varit där. Och bilden, den är bara helt underbar. Sedan blir det ytterligare faser i livet, jag är inne i en ny sådan. En vilande känsla. En vilja till ett varats tillstånd. Därför försöker jag mig på andra vägar i min vardag än de jag befunnit mig i. Om jag lyckas vet jag inte. Förklara mig måste jag också. Börja tröttna på det. Livet består av olika faser. Sedan beror det på vad vi sätter för värde i dem och mitt värde just nu är inte en ny Knaschefen. Ordnade förhållande är det jag vill. Om det sedan blir tråkigare som det heter, då får det bli så, vill förändringen ändå. Om jag når dit vet jag inte men jag hoppas. Älskar att vara ledig men det är svårt att inte kunna njuta fullt ut. Sitter och pluggar olika program som jag känner och tror att jag kanske behöver med mig. Har turen att ha en fixar Man, så jag får det jag behöver i datorvärlden i alla fall./Rosa

    SvaraRadera
  6. Jonken: Vi tar en biljett tillbaka lite då och då. Skål broder!

    Depps: Walk on air..

    Tusenbroder: Jag håller med dig, det är just så det är. Och bilden finns i Thåströms bok med texterna, då större och med bättre skäpra; grym!

    Imse: Du har rätt. Det blir en Yamaha igen.

    Rosa: Tänk vad tid det går åt till att förklara sig i alla möjliga och omöjliga sammanhang.. Tur att fixarmannen är där; ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Just det grabben. Själv var jag mer tänd på Dag Vag. Klockan sju på morron, trött trött trött... Och Silversurfarn på gura. Men Thåström visste att bröla musik, det håller jag med om, och 800 grader är en av den tidens höjdare. Bästa plattorna på 80-talet. Tja Midnight Oil kommer långt upp. Sultans of swing också. Men det är ju en annan fråga där vi aldrig blir eniga ety smaken liksom baken är deviderad.

    SvaraRadera
  8. Uno: Midnight Oils Diesel & dust är kanon. Knopler visste hur en gura ska tas.
    Och 80-talet...; The Mission, The Cure, Jesus % Mary Chain, Lundell, Stry, Sisters of mercy, Psychedelic Furs, Stones, Clash.. Hur mycket som helst!

    SvaraRadera
  9. Kan hålla med dig att bilden är snygg.
    Känner mig nästan som en kärring när ni snackar era rockers & Dr Martens ärligt!
    HÅller mig till min Indiemusik istället, ungen tyckte vi skulle åka till Arvika apropå, nej tack sade jag ngn måtta får de vara.
    ÅH tack det var en skön walk, nu färgas de grå, ha en skön lördag du med!

    SvaraRadera
  10. tack och kul att ni gillar bilden på Thåström. Vi trodde först det var soprummet men det var artistlogen på CBGB's...

    SvaraRadera