Index

Allmänt (66) Dikter (282) Musik (53) Samhälle (60) Tillbakablickar (6)

16 juni 2008

JAG OCH MIN FAR

Vi sitter på översta laven. Jag och min far. Jag till vänster, han till höger. Jag vet inte för vilken gång i ordningen vi sitter där, men de är många de där gångerna.
Jag till vänster, han till höger. Alltid så. Så länge jag kan minnas.
Temperaturen ligger mellan 75 och 90 grader.
Så har det alltid varit. Ingen chockhetta och tala om. Och varför skulle det vara det?
Den genuina trähinken med skopa och vatten står nedanför mina fötter, mot väggen. Där någonstans har vi kanske svaret på frågan om varför vi alltid sitter som vi gör; jag till vänster, han till höger.

Från min plats, den vänstra, är det en dryg armlängds avstånd till stenarna. Kanske propsade jag på att alltid få ösa vatten på stenarna när jag var mindre? Det kanske var säkrare från den vänstra sidan, närmare, kanske var det så min far resonerade, att det är svaret på frågan? Av rent säkerhetsmässiga skäl.
Och ni som ser en politisk markering i detta kan tänka om. Hade detta varit grunden för våra positioner i bastun hade det bara funnits vänsterlavar. Med all sannolikhet hade vi stigit in från höger...
Kanske var det så att den första gången vi öppnade dörren och klev in där, tog jag plats till vänster och han till höger. Sedan trodde vi att det skulle vara så. En ömsesidig respekt far och son emellan.
Eller kanske det har att göra med hur vi samtalar med varandra där inne? Det kanske var lättare, naturligare och följsammare att lägga ut orden från varsitt håll; jag från vänster, han från höger. Att det bara låg till på det viset, det föll sig så. Inte en slump, men heller inte ödet.
Okategoriserbart.
Det bara singlade ner, och där landade vi.
Jag till vänster, han till höger.

Jag och min far.

5 kommentarer:

  1. Underligt och lite tryggt hur en del saker alltid kan vara detsamma, även en sådan liten sak som en bestämd plats i bastun. :)

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Det är väl så, att man vill ha sin bestämda plats, både i det lilla och i det stora. /Imse

    SvaraRadera
  3. Härligt inlägg! Gillar dina reflektioner över det vardagliga. Och så det där med "okategoriserbart". Mellanrummen i vardagen som kan verka helt betydelselösa. Och som kanske är det. Eller inte... Ha det fint, sköt om dig, L och barnen. //M

    SvaraRadera
  4. Minna: Det är mycket som bara är.. Ha det gott.

    Imse: Precis. Man liksom vet.

    M: Tack. Och hälsa familjen så gott!

    SvaraRadera
  5. Vart satt Peter då? Mittemellan?

    SvaraRadera