07.42: Sätter mig i bilen. Har ont i halsen, ont i huvudet men ingen feber. Det är bara att bita ihop. Lyssnar på Suedes Dog man star på vägen upp mot jobbet, och hela situationen harmonierar; lätt dis, kyligt och allmänt obehagligt.
07.53: Pratar med lokalvårdarna om hinkar och medel för att göra rent klotter från väggarna. Får hinkar, engångshandskar, trasor och goda råd.
08.15: Hela arbetslaget samlat. Jag instruerar om hur jag tänkt mig upplägget för våra fyra klasser. Goda råd inkommer och antas. Vi kastar oss ut i verksamheten.
08.26: Fyra minuter försenade samlar vi klasserna. En av niorna har fallit på min lott. Temat är den senaste tidens skadegörelse och klotter, men även språkbruket mellan eleverna. Vi talar om ansvar, om trygghet och om trivsel. Vi delar ut olika ansvarsområdet för klasserna, men tar också emot tips om hur de själva vill lösa situationen. Vi avslutar med att städa tillsammans, hela hemvisten, sudd, skurmedel, trasor och, tro det eller ej, en väldigt god stämning. Jag känner direkt att detta om inte annat varit moralhöjande inför framtiden.
09.33: Ledningsgruppmöte och tre minuter försenad. Ändå är jag inte sist in. Åter ner i diket; vad gör vi åt problemen? Vi är fokuserade och vi kommer framåt, vi samlar strategier inför fortsättningen.
10.36: Måste i vanlig ordning lämna mötet i förtid; har lektion 10.40 och prov i samhällsekonomi väntar en av niorna.
10.40: I tid! Min plan har varit att ta tre av eleverna till ett grupprum för muntligt prov, men eftersom min ”stand-in” är sjuk faller detta. Ett snabbt beslut och godkännande från eleverna i fråga, sätts de i ett grupprum med skrivningarna som de får göra tillsammans med hjälp av boken. Jag lovar att komma in senare för muntlig respons.
11.12: Vinkar in en kollega som ställer upp i tjugo minuter; jag hastar iväg och verkställer den muntliga sessionen.
11.33: Tillbaka i klassrummet.
12.07: Sista eleven lämnar skrivningen. Själv har jag möte inbokat till klockan 12.00. En omöjlig ekvation även för den mest flexible..
12.14: Äntligen på plats. Mötet drar ut på tiden och min lunch försvinner som en ensam ryttare i skymningen.
13.10: Mötet avslutat och jag halvspringer iväg till McDonalds och på vägen tillbaka klämmer jag i mig två doublecheese på springande fot.
13.24: Återigen sen.. Lektion med redovisningar; klassen är samlad och genomför den perfekt, de är underbara i sina rollspel. En höjdpunkt för en lärare. Dock, vi måste dra över några minuter och jag låter eleverna springa iväg till sina bussar. Kvar ett klassrum som jag lovat att ställa i ordning. Det ser tungt ut.
14.04: En kollega är på plats för nästa möte… Vi skulle börjat 14.00 men vid det här laget har jag gett upp. Vi tar mötet och när klockan närmar sig kvart i tre har jag ställt i ordning klassrummet, gått igenom hemvisten och släcker ner datorn.
När jag lämnar arbetsrummet tackar jag gudarna för att det är fredag.
Vissa dagar....men jag är övertygad om att du är vad eleverna behöver, och kommer finnas med dem resten av livet.
SvaraRaderaDet var mycket på en dag, ändå var den inte färdig. Har haft lite svårt att få ork till att blogga. Känner mig fortfarande lite orolig också. Så mycket jag skulle vilja berätta, men jag tänker till för varje ord jag skriver.
SvaraRaderaÄndå är allt avslutat nu. Jag har valt att gå vidare. Tänker att livet är så kort, det går så fort. Att jag vill inte ha Knaschefen med mig som själ av den tiden. Jag brukar reagera så i katastrofer. Att jag vill vidare fort. Nu är jakten på ett jobb det som hägrar. Tröttheten finns dock där hela tiden, men förmodar att det är helt ok efter allt som har hänt./Rosa
Tvärslå: vi hoppas på det.
SvaraRaderaRosa: Hopppas att det löser sig för dig, jag håller tummarna.