Index

Allmänt (66) Dikter (282) Musik (53) Samhälle (60) Tillbakablickar (6)

10 november 2015

Föreläsningar som skolutvecklande faktor är överskattade.

Det pågår en diskussion runt om på våra skolor i Uppsala, och förmodligen på andra håll i landet, om att man vill ha input, gärna från någon föreläsare som kommer en för- eller eftermiddag. Som förmedlar någonting som engagerar och för in lite energi i vardagen! Kanske ett välbehövligt tillskott som ett avbrott i den vardagliga lunken?

Jag kan förstå den önskan, att träffa andra kollegor, lyssna på någon engagerad och vaken person. Ta en fika och snacka lite kring omständigheterna. Jag tyckte själv om dessa tillfällen när jag arbetade som lärare. Man kunde till och med få en känsla av att det "satsades" på oss lärare. Men vad hände sedan?

Tyvärr inte mycket. Och det visar även forskning, att traditionella föreläsningar generar påfallande lite i den egna verksamheten. Det stannar oftast hos den enskilda läraren, och möjligen att man tar upp det i det egna arbetslaget, håller det levande ett tag framöver, men sedan är det glömt och borta. Oftast ser det ut så, men visst finns det undantag. Men generellt sätter det sällan spår i verksamheterna, vilket borde vara syftet med att skicka sin personal på föreläsningar. Däremot kostar det ibland oproportionerligt mycket mer än det smakar och ger (om vi då bortser från själva evenemanget, eller känslan av att gå på en föreläsning som oftast smakar gott).

Vad ska man då erbjuda istället? Personligen tycker jag att man ska hämta kraft i den egna organisationen. Det finns många lärare, rektorer eller annan personal inom skolan som bär på en enorm kunskapsbank, som är kunniga, skickliga och dessutom har kompetens att förmedla detta och göra avtryck i den egna och andra närliggande verksamheter. Att arbeta med detta processinriktat är modellen, att gynna det kollegiala lärandet på alla sätt och på det viset skapa en hållbar och vital skolutveckling. Det är enligt mig att satsa på sina lärare, sin personal. Där planen är längre än en eftermiddag på Uppsala konsert & kongress. Jag tror till och med att man för in både engagemang och energi i verksamheterna när man känner att det lyfter, att det bär frukt.

Med detta inte sagt att alla föreläsare bör avveckla sin verksamhet och göra någonting annat, eller att lärare eller annan personal aldrig ska få gå och lyssna på något spännande. Men i den meningen att det skulle göra skillnad i verksamheterna är jag väldigt tveksam. Där krävs någonting mer, en långsiktighet där en föreläsning kan vara en del av en större tanke. Och där tycker jag att man bör lyfta upp lärare och rektorer i den egna organisation och låta dem spela huvudrollen. Låt de synas, låt de dela med sig.

Och rektorer och lärare; ta för er! Visa att ni finns, visa hur kompetenta ni faktiskt är. Visa att det under den bild som politiker och media kablat ut under alldeles för lång tid, faktiskt döljer sig någonting annat. Någonting bättre. Någonting att vara stolt över.

13 kommentarer:

  1. Så sant!! Tror inget ger så mycket på en skola som att synliggöra sitt kunnande/sina kompetenser för varandra. Man lär känna varandra bättre/djupare och att lyftas på som arbetsplats gynnar alla! Många är experter på något och tillsammans kan man sprida sina kunskaper på arbetsplatsen utan några föreläsare bara!

    Hoppas rehaben går bra! :)
    /Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du "tittade in" Jennie! Och det finns ofta mycket att hämta i den egna verksamheten. Och rehaben går bra, kör 5-8 ggr om dagen, så jag har att göra om man säger så.;) Kryckorna är snart ett minne blott!

      Radera
  2. Är en trogen läsare sen du lämnade Twitter-världen! :)

    Låter som ett heltidsarbete! Haha, kör hårt! Och släng iväg de där kryckorna så fort du kan! :)

    SvaraRadera
  3. Hur hänger det här ihop? Att kompetensdelning är viktigt och bra är nog alla överens om, lika så att det kanske kunde vara mer av den varan. Oftast är det tiden som sätter stopp för det. Hur du däremot kan påstå att föreläsningar och seminarier generellt inte ger något känns anmärkningsvärt. Du påstår att du lutar dig mot forsning här...ange gärna vilken för jag kan inte hitta någon.

    Men att du i tidigare inlägg skriver om att du ska iväg på ett tvådagars föreläsning/seminarium som tydligen är givande?? Hur hänger den här logiken ihop? Gäller inte den forskningen för dig eller avser den bara lärare?

    Tycker att det är sorgligt att du/ni inte kunde godkänna en föreläsare för 2000kr eller 23kr/lärare när 90 svensklärare samlades för kompetensutvecklingsdagar under höstlovet. 23/kr....en dajmstrut typ.

    Jag skulle gärna vilja se den strategiplan eller handlingsplan du har för att utveckla Uppsalas skolor och lärare på bästa sätt.

    SvaraRadera
  4. Tack för dina synpunkter Henrik. Det jag skriver om här är föreläsningar som enskilda och fristående företeelser. Om seminariet har jag inte skrivit någonting alls, det är en helt annan sak.
    Dessutom skriver jag min blogg som privatperson, och ser mig inte behöva referera till min anställning. Men jag kan försäkra dig om att några befogenheter att fatta ekonomiska beslut som rör helheten, det har jag inte.
    Du hade noterat att jag skulle på konferens i två dagar, och det stämmer. Det är en del i en utbildning som sträcker sig över 2 terminer, och omfattar 8 dagar. Att jämföra det med enskilda föreläsningar saknar relevans, men jag kan förstå din reaktion.
    Sedan vad gäller skrivelser relaterat till forskning och kommunens tankar, vår strategi för skolutveckling etc, är du välkommen att höra av dig till mig via mina arbetskontakter, e-post eller telefon.
    Vänligen Magnus

    SvaraRadera
  5. Sedan hoppas jag att du också noterade att jag inte rakt av kastade föreläsningar i papperskorgen. Det finns goda exempel även där.
    Men framförallt att jag tycker att lärare i den egna organisationen ska lyftas upp. Det var som jag ser på den här inlägget själva kärnan.

    SvaraRadera
  6. Då tycker jag du kan låta bli att kommentera arbetsrelaterade saker som privatperson på öppna forum, kan lätt bli lite förvirrande annars. Vill förtydliga att jag tycker det är bra att du går på föreläsningar/seminarier/utbildningar då jag tror att detta är utvecklande. Vad var motiveringen till att man inte fick anlita föreläsaren på denna dag?

    Hoppas du fick tag på Glasvegasbiljetterna btw.

    SvaraRadera
  7. Tyvärr inga biljetter till Glasvegas Henrik. Får rikta in mig på Suede istället.
    Däremot tycker jag att det är självklart att jag som privatperson kan ha åsikter om frågor som handlar om utbildning och skolutveckling i detta forum. Alla har vi tankar, idéer, åsikter. Jag skriver om det jag är intresserad av, och denna blogg har ingen som helst sammankoppling med min anställning.
    Därför får jag också be dig ställa frågan om den specifika föreläsaren till Utbildningsförvaltningen. Det här inlägget handlar om föreläsningar som företeelse i allmänhet, men framförallt vikten av att lyfta pedagoger i den egna verksamheten. Utifrån min uppfattning, och gör jag inget anspråk på att den skulle vara den korrkekta eller allenarådande.

    SvaraRadera
  8. Om du nu påstår att det finns forskning som backar upp det du påstår så tycker jag nog att du kan presentera den forskningen på samma forum som du sågar densamma på.

    SvaraRadera
  9. Sen undrar jag också om du vart delaktig att inte medge att man fick anlita föreläsaren som efterfrågades?

    SvaraRadera
  10. Det jag menar är följande; att anlita föreläsare för en grupp lärare, som inte är initierad av skolledningen i ett bredare perspektiv, utan blir en enskild central företeelse har sällan någon djupare effekt, sk individuell fortbildning.
    Det brittiska institutet EPPI har undersökt om individuell eller kollegial kontinuerlig fortbildning ger mest effekt. De kom fram till att kollegial fortbildning påverkar lärare och elever, men det finns väldigt lite bevis för att individuell fortbildning gör det.
    Kompetensutveckling ska vara centralt understödd, systematisk och helst innehålla inslag av extern expertis, gärna i processinriktat arbete över tid. Forskarna John Hatties och Helen Timperley med flera har identifierat bl.a dessa faktorer. Tid måste ges för att lärarna ska kunna diskutera, ställa frågor och utmanas i det fortsatta arbetet. Här kan föreläsningar vara en del, och då som ett medvetet inslag i en målbild som sträcker sig över tid. Men det är inte de föreläsningarna jag refererar till i inlägget. Men som jag också skrev, det finns undantag. Som alltid.
    Det här är min tolkning av det hela som jag står för fullt ut, och samtidigt respekterar jag de som har en annan tolkning. Det är tjusningen med debatt och demokrati. Jag fick dock berättat för mig att jag både blivit kallad tomte och oduglig, mot bakgrund av detta inlägg. Det får stå för dem. Jag försöker själv ha en annan ton i mitt bemötande. Att prata direkt med mig, eller ställa frågor som du gör, är både intressant och konstruktivt.
    Gällande beslutet att inte ta in externa föreläsare på ämnesdagen har jag inte varit delaktig.

    SvaraRadera
  11. Jag tror nog också att kollegial fortbildning kan ha en bättre långsiktig effekt men jag tror också att variation, mångfald och olika inspirationskällor är utvecklande. Det ena behöver inte utesluta det andra. Speciellt när det handlar om 23kr/lärare. Signaleffekten med att inte satsa 23kr/lärare är naturligtvis enorm. Knyt den effekten till Hatties påverkansfaktorer så kan du lätt se hur mycket mer man förlorar.

    Naturligtvis får du ha din åsikt likt jag får ha min. Jag tycker bara det är så sorgligt när jag ser hur skolan utvecklas och hur lärare behandlas, det sorgligaste är i slutändan att det är eleverna som drabbas. Jag tror nog att du växer i din roll och trivs bättre när du känner att kommunen satsar på dig i form av att du får gå på en tvåårig utbildning bland annat, jag hoppas du även få gå på föreläsningar som kan vara intressanta för din proffession. Precis samma sak gäller naturligtvis lärare…eller egentligen alla tror jag.

    Om du inte vart inblandad i beslutet att inte finansiera föreläsaren är det naturligtvis fel och olyckligt att du får klä skott.

    SvaraRadera
  12. Men idag vill jag bara gråta över Paris...

    SvaraRadera